Τρίτη 15 Φεβρουαρίου 2011

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ για την ΕΙΣΑΓΩΓΗ των Τ.Π.Ε. στην ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Η αρχή είναι, όπως λέγεται, το ήμισυ του παντός. Στα λιμάνια της εκπαίδευσης απ’ ότι φαίνεται πάντως, επικρατεί τρικυμία. Άρα η αρχή δεν προοιωνίζει κάτι καλό. Ας θυμηθούμε λοιπόν μερικά από τα του μηνός Σεπτεμβρίου, πεπραγμένα:
1. Μείωση σχολικών πόρων (μέσω σχολικών επιτροπών) σε πλείστες περιπτώσεις
2. Μειωμένοι μισθοί («παλαιό» κατόρθωμα)
3. Υποχρεωτική διάθεση Καθηγητών Δευτεροβάθμιας (Ξένων Γλωσσών, Καλλιτεχνικών, Μουσικής, Φυσικής Αγωγής και η νεόκοπη εφεύρεση, Πληροφορικών) στην Πρωτοβάθμια.

Ας επικεντρωθούμε λοιπόν στο 3ο πεδίο, εφ’ όσον αυτό αφορά άμεσα ημάς και υμάς, μεταφραζόμενο σε εκατοντάδες συναδέλφων Καθηγητών Πληροφορικής μετακινηθέντων εκουσίως ή ακουσίως στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, είτε με πλήρη διάθεση, είτε για συμπλήρωση ωραρίου. Τίθενται ορισμένα πολύ βασικά ερωτήματα για τα οποία η Υπηρεσία δεν μας έχει δώσει απαντήσεις, ούτε και έχουν κυκλοφορήσει οι σχετικές μελέτες και έρευνες που αφορούν τις Τ.Π.Ε. στην Π.Ε. Επιγραμματικά, είναι τα εξής:


1. Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών σαφές, περιεκτικό, ολοκληρωμένο και ελεγχόμενο ως προς την δυνατότητα εφαρμογής του, υπάρχει; Το υπάρχoν ΑΠ.Σ. είναι είκοσι δύο σελίδες, για να καλύψει δίωρο μάθημα έξι τάξεων του Δημοτικού.

2. Ποια η παιδαγωγική κατάρτιση υμών των Καθηγητών Πληροφορικής για παιδιά τέτοιας ηλικίας; Θα υπάρξει επιμόρφωση και με ποιο τρόπο, δηλαδή:

a. Από ποιους; Επιμορφωμένους δασκάλους στις Τ.Π.Ε. με σχετικές γνώσεις κυριολεκτικά αστείες συγκρινόμενες με το δικό μας επιστημονικό υπόβαθρο; Από επιμορφωμένους στα Παιδαγωγικά συναδέλφους Πληροφορικής, όταν η επιμόρφωση των τελευταίων αφορά κυριότατα την Δ.Ε.;


b. Πότε; Στα μέσα της χρονιάς, όταν ήδη η εκπαιδευτική διαδικασία είναι εν εξελίξει και οι Καθηγητές ήδη πελαγοδρομούν μπροστά σε μικρά παιδιά ή και σε παιδιά ειδικών προσόντων;

c. Πόσο; Για ένα διήμερο; Για μία εβδομάδα; Αυτά τα οποία οι δάσκαλοι θέλουν μία τετραετία σπουδών για να τα αφομοιώσουν, εμείς θα τα εγκολπωθούμε τάχιστα και άριστα σε νάνο-χρόνο; Είπαμε έχουμε πολύ μυαλό, αλλά δεν είμαστε Θεοί!
3. Εργαστήρια Πληροφορικής υπάρχουν; Σε πολλά Δ.Σ. δεν υπάρχει καθόλου, σε άλλα το Εργαστήριο χρησιμοποιείται για στέγαση τάξεων. Σε αρκετά άλλα δεν έχει τις κατάλληλες προδιαγραφές ασφαλείας για μικρά παιδιά.

4. Θα καταντήσουν οι Καθηγητές Πληροφορικής να σηκώνουν όλο το βάρος της μηχανογραφικής γραφειοκρατίας, όπως κακώς συμβαίνει και στην Δ.Ε.;

5. Το ασύρματο δίκτυο με το οποίο θα συνδέονται στο Διαδίκτυο, έχει την σχετική ακτινοβολία. Έχουν συμπεριληφθεί μελέτες για την ακτινοβολία των ασύρματων δικτύων; Πέρασε από το μυαλό κάποιου υπευθύνου η περίπτωση βλάβης της υγείας των μαθητών και των εκπαιδευτικών;

6. Είναι υποχρεωμένο το Δημοτικό Σχολείο να διατηρεί αίθουσα πληροφορικής; Εάν όχι με ποιον τρόπο προβλέπεται να διδαχθεί το μάθημα της Πληροφορικής στο Δημοτικό;

7. Θα τηρηθούν ο νόμος και οι κανονισμοί της Υπηρεσίας που προβλέπουν διδακτικό ωράριο ανάλογο των χρόνων υπηρεσίας;

8. Ποιοι θα είναι Υπεύθυνοι Αιθουσών/Εργαστηρίων Πληροφορικής; Προβλέπεται μείωση ωραρίου όπως στην Δ.Ε.; Και εάν δεν προβλέπονται Υπεύθυνοι, τότε πως ο εκπαιδευτικός θα λειτουργεί μέσα στο Εργαστήριο για το οποίο κανένας δεν θα έχει την υποχρέωση της σωστής λειτουργίας του;
9. Σε περίπτωση προμήθειας φορητών υπολογιστών, πότε αυτή θα γίνει; Αφού έχουμε περάσει κάποιους μήνες με σχεδιάκια, ζωγραφικές και φύλαξη μαθητών στις τάξεις;

10. Όταν γίνει η προμήθεια των φορητών, ποιος θα είναι υπεύθυνος για την φύλαξη και την συντήρηση τους;

11. Σε περίπτωση που ο σκοπός των φορητών είναι να χρησιμοποιηθούν μεταφερόμενοι από τάξη σε τάξη τίθενται τα παρακάτω ερωτήματα:

a. Με ποιανού ευθύνη θα μεταφέρονται (μαθητών - καθηγητή - διευθυντή;)

b. Οι αίθουσες των δημοτικών είναι κατάλληλες για να φορτίσουν δέκα φορητούς;

c. Ο χρόνος που θα σπαταλείται για την μεταφορά, το άνοιγμα, το κλείσιμο και την σωστή τοποθέτηση έχει μετρηθεί ;

d. Θα τηρούνται στα θρανία των Δημοτικών οι κανόνες εργονομίας (όρα βιβλίο Γυμνασίου);



Αυτοί είναι μερικοί από τους προβληματισμούς μας. Απ’ ότι φαίνεται τα ερωτήματα αυτά απασχολούν πολλούς συναδέλφους σε εκπαιδευτικό, υπηρεσιακό και νομικό επίπεδο. Αναμένουμε ότι αυτή η διαδικασία προσαρμογής θα είναι επίπονη, επίμονη, με πολλές αλλαγές και εντάσεις. Η ουσία είναι μία: Θα είναι προς όφελος των μαθητών και σύννομη με τα καλώς εννοούμενα «συμφέροντα» των καθηγητών; Προς το παρόν πάντως, το τοπίο είναι πολύ θολό. Πολύ ομίχλη, ή μήπως να πούμε «αιθαλομίχλη»;

     Βατρικάς Αναστάσιος                                                                              
Καθηγητής Πληροφορικής, ΠΕ19                                                  
 BSc, MSc, Υποψ. διδάκτωρ      
  Επιμορφωτής Τ.Π.Ε.                                                                           

           Τόγια Αντωνία

Καθηγήτρια Πληροφορικής, ΠΕ20

BSc, Αναλύτρια-Προγραμματίστρια

       Επιμορφώτρια Τ.Π.Ε.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου