Αρ.Πρωτ. 582
Προς τη Διεύθυνση και το Σύλλογο Διδασκόντων των
δημόσιων Γυμνασίων και Λυκείων, ΕΠΑΛ & ΕΠΑΣ της επικράτειας
Θέμα: Επανάληψη πρόσκλησης για συμμετοχή
στην Πράξη «Εκπαίδευση αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών» κατά το σχολικό
έτος 2011-2012.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Το
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης έχει αναλάβει από το Σεπτέμβριο του 2010
την υλοποίηση της Πράξης «Εκπαίδευση αλλοδαπών και
παλιννοστούντων μαθητών» σε 3 Άξονες Προτεραιότητας, με επιστημονικά
υπεύθυνη την Άννα Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, καθηγήτρια του Τμήματος Φιλολογίας του
Α.Π.Θ. Η Πράξη συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Κ.Τ.) και από το
Υπουργείο Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, στo πλαίσιο του
Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς ΕΣΠΑ και προβλέπεται να ολοκληρωθεί το
Δεκέμβριο του 2013, ενώ απευθύνεται σε όλα τα δημόσια σχολεία της ελληνικής επικράτειας –Νηπιαγωγεία,
Δημοτικά Σχολεία, Γυμνάσια, Λύκεια- που συγκεντρώνουν πληθυσμό αλλοδαπών και
παλιννοστούντων μαθητών σε ποσοστό πάνω από 20%.
Λαμβάνοντας
υπόψη τα νέα δεδομένα που τυχόν προέκυψαν έπειτα από τις κρίσεις των διευθυντών
επαναλαμβάνουμε την πρόσκληση συμμετοχής στην
Πράξη για τη σχολική χρονιά 2011-2012. Τα σχολεία που δήλωσαν
συμμετοχή στην Πράξη ανταποκρινόμενα στην 1η πρόσκληση συμμετοχής
για τη σχολική χρονιά 2011-2012, που διαβιβάστηκε με έγγραφο της Διεύθυνσης
Σπουδών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (54411/Γ2 της 11-5-11), έχουν συμπεριληφθεί
στο δίκτυο των συνεργαζόμενων σχολικών μονάδων. Ωστόσο, οι σχολικές μονάδες που
είχαν δηλώσει συμμετοχή στην Πράξη για τη σχολική χρονιά 2010-2011 θα χρειαστεί
να δηλώσουν εκ νέου συμμετοχή, εφόσον το επιθυμούν, επικαιροποιώντας παράλληλα
τα στοιχεία τους (π.χ. Ονοματεπώνυμο Διευθυντή/Υποδιευθυντή, ποσοστά
αλλοδαπών/παλιννοστούντων μαθητών, επιλογή δράσεων κτλ.).
Γενικός
σκοπός της Πράξης είναι η καταπολέμηση της σχολικής αποτυχίας των αλλοδαπών και
παλιννοστούντων μαθητών στο ελληνικό σχολείο, προκειμένου να εξασφαλιστεί η
κατά το δυνατόν ισότιμη εκπαίδευση των ομάδων αυτών με γηγενείς μαθητές, καθώς
και η κοινωνική τους ένταξη. Η υλοποίηση
της παρούσας Πράξης αποτελεί την τέταρτη φάση του Προγράμματος για την
εκπαίδευση αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών (βλ. www.ypepth.gr
/Το Εκπαιδευτικό Σύστημα/ Διαπολιτισμική Εκπαίδευση).
Για
την υλοποίηση του παραπάνω σκοπού έχουν σχεδιαστεί οι ακόλουθες πολυεπίπεδες δράσεις:
Δράση 1: Υποστήριξη της λειτουργίας των Τάξεων Υποδοχής
Η Δράση
1 δρα υποστηρικτικά σε σχολικές μονάδες που έχουν ήδη σε λειτουργία Τ.Υ.
ή πρόκειται να δημιουργήσουν στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Η υποστήριξη
αφορά θέματα οργάνωσης και λειτουργίας των Τ.Υ. βελτιώνοντας το υπάρχον
γλωσσοδιδακτικό υλικό, επιμορφώνοντας τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται σε αυτές
και οργανώνοντας εργαστήρια στις σχολικές μονάδες που έχουν Τ.Υ. σε λειτουργία.
Στο πλαίσιο της Δράσης αυτής δεν παρέχεται εκπαιδευτικός για τη
λειτουργία των Τ.Υ. από την Πράξη «Εκπαίδευση αλλοδαπών και παλιννοστούντων
μαθητών».
Δράση 2: Ενίσχυση της ελληνομάθειας των αλλόγλωσσων μαθητών
Η Δράση
2 στοχεύει στην ενίσχυση της ελληνομάθειας των αλλόγλωσσων μαθητών. Για το
σκοπό αυτό η Πράξη παρέχει στα συνεργαζόμενα σχολεία εκπαιδευτικό, που
επιλέγεται μέσω ειδικής προκήρυξης της Πράξης, ο οποίος αναλαμβάνει να διδάξει σε
τμήματα ενίσχυσης της ελληνομάθειας που λειτουργούν κατά τη διάρκεια ή μετά το
πέρας του ωρολογίου προγράμματος ή με τη μορφή συνδιδασκαλίας, ανάλογα με
τις ανάγκες της σχολικής μονάδας.
Δράση 3: Καλλιέργεια κλίματος διαπολιτισμικής επικοινωνίας
Η Δράση
3 στοχεύει στη διαμόρφωση κλίματος διαπολιτισμικού διαλόγου, σεβασμού
και επικοινωνίας σε επίπεδο σχολικής μονάδας, καθώς και στην καλλιέργεια των
κύριων δεξιοτήτων διαπολιτισμικής επικοινωνίας. Για το λόγο αυτό αναπτύσσονται δραστηριότητες, εντός ή και
εκτός σχολικής μονάδας, «παρασχολικού» χαρακτήρα (επισκέψεις, εκδρομές, θεατρικές–καλλιτεχνικές
ομάδες, εμπλουτισμός της σχολικής βιβλιοθήκης, δημιουργία ηλεκτρονικού λεξικού
κ.ά.).
Δράση 4: Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και μελών της εκπαιδευτικής
κοινότητας
Στο πλαίσιο
της Δράσης 4 υλοποιούνται επιμορφώσεις ενδοσχολικές, διασχολικές και εξ αποστάσεως
καθώς και σεμινάρια για στελέχη εκπαίδευσης. Τα παραπάνω επιμορφωτικά σεμινάρια
αφορούν ζητήματα διδασκαλίας της νεοελληνικής ως δεύτερης γλώσσας,
διαπολιτισμικής παιδαγωγικής και οργάνωσης και διοίκησης του σχολείου.
Δράση 5: Ενίσχυση
της μητρικής γλώσσας των μαθητών
Στο
πλαίσιο της Δράσης 5 υλοποιείται ένα πρόγραμμα-πρόταση για την ενίσχυση της
μητρικής γλώσσας των μαθητών της ομάδας-στόχου. Το πρόγραμμα αυτό λαμβάνει
χώρα τα απογεύματα και προβλέπεται να εφαρμοστεί πιλοτικά για το σχολικό
έτος 2011-2012 σε οκτώ (8) σχολεία. Ειδικότερα, αξιοποιούνται
δίγλωσσοι εκπαιδευτικοί και διδάσκοντες των γλωσσών-στόχου και συνάπτονται
συνεργασίες ανάμεσα στις κοινότητες των μεταναστών και τις Μη Κυβερνητικές
Οργανώσεις και άλλους ανεξάρτητους φορείς (π.χ. κοινοτικά σχολεία Αλβανικής,
συλλόγους-τμήματα διδασκαλίας της Ρωσικής κ.ά.). Η δράση εστιάζει στην
Αλβανική και Ρωσική, γλώσσες που συγκεντρώνουν πολύ υψηλό αριθμό ομιλητών
στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Δράση 6: Προγράμματα ψυχολογικής υποστήριξης
Η Δράση 6
υλοποιεί δραστηριότητες που στοχεύουν στην πρόληψη και αντιμετώπιση
ψυχοσυναισθηματικών και κοινωνικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι
αλλοδαποί και παλιννοστούντες μαθητές στο σχολικό πλαίσιο, στη βελτίωση της
δυναμικής της τάξης και του σχολείου συνολικά μέσα από την άρση στερεοτύπων
καθώς και στην καλλιέργεια κλίματος εμπιστοσύνης μεταξύ μαθητών, σχολείου,
οικογένειας και κοινότητας. Συνολικά για την τρέχουσα σχολική χρονιά οι
ενέργειες της δράσης θα υλοποιηθούν σε 20 σχολικές μονάδες στις περιοχές της
Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, της Κρήτης και της Θεσσαλίας. Προτεραιότητα θα δοθεί
στα σχολεία που είχαν συμμετάσχει στη δράση κατά τη διαδικασία της διερεύνησης
αναγκών την προηγούμενη σχολική χρονιά.
Δράση 7: Σύνδεση σχολείου και κοινότητας
Στο
πλαίσιο της Δράσης 7 αναπτύσσονται δραστηριότητες που προτείνουν μια παρέμβαση
ενδυνάμωσης του ρόλου των γονέων, εμπλοκής και συμμετοχής της οικογένειας στο σχολείο
και συνεργασίας με την κοινότητα, διευθέτησης βασικών οργανωτικών
ζητημάτων, όπως και ζητημάτων συμμετοχικότητας και πρόσβασης. Η δράση επικεντρώνεται
στους γονείς (ομάδα-στόχος), στις ανάγκες τους, αλλά και στην προώθηση
ευρύτερα διαπολιτισμικών ικανοτήτων.
Δράση 9: Λοιπές υποστηρικτικές ενέργειες
Στο
πλαίσιο της υποδράσης 9.5 «Εκπαιδευτικές επισκέψεις των μαθητών» υλοποιούνται ενέργειες
που στοχεύουν στη διερεύνηση της αποτελεσματικότητας της επίσκεψης των μαθητών
και μαθητριών σε χώρους πολιτισμού ως προς την επίτευξη γνωστικών και
συναισθηματικών στόχων και ως προς τη διαπολιτισμική διάσταση. Τα
συμμετέχοντα σχολεία πραγματοποιούν επισκέψεις σε χώρους πολιτισμού. Κατά
τη διάρκεια των επισκέψεων υπάρχει η παρουσία ενός ερευνητή της δράσης, ο
οποίος καταγράφει τα δεδομένα σε φύλλα παρατήρησης, ενώ στο τέλος της επίσκεψης
συμπληρώνονται ερωτηματολόγια από τους μαθητές και τους υπεύθυνους καθηγητές.
Κατά την πλήρη ανάπτυξη των δράσεων (σχολικές
χρονιές 2011-2012 & 2012-2013) θα δοθεί προτεραιότητα σε σχολεία που
συγκεντρώνουν ποσοστό αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών πάνω από 20%, ενώ
στο ευρύτερο δίκτυο συνεργαζόμενων σχολικών μονάδων θα γίνουν δεκτά σχολεία με
μικρότερα ποσοστά αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών. Ας σημειωθεί ότι
εντάσσονται όλα τα σχολεία που ανήκουν στις Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας
ή αντιμετωπίζουν
ειδικότερα προβλήματα.
Εφόσον επιθυμείτε να ενταχθείτε στο δίκτυο των συνεργαζόμενων σχολικών
μονάδων και να δηλώσετε συμμετοχή σε κάποιες ή σε όλες τις δράσεις, παρακαλούμε
να συμπληρώσετε την ηλεκτρονική φόρμα «Αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος
σχολείων» που βρίσκεται στην ιστοσελίδα της Πράξης www.diapolis.auth.gr μέχρι τις 20 Σεπτεμβρίου. Η παρούσα πρόσκληση δεν θα επαναληφθεί εκ νέου για
την τρέχουσα σχολική χρονιά.
Μη
διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας:
α)
για όλη την Ελλάδα, πλην της Περιφέρειας Αττικής, στο τηλέφωνο 23130 18 460 ή ηλεκτρονικά
στη διεύθυνση diapolis-info@lists.auth.gr (κ. Σμαρώ Οικονόμου).
β)
για την Περιφέρεια Αττικής στο τηλέφωνο 210 7752 452 ή ηλεκτρονικά στη
διεύθυνση diapolis-info-ath@lists.auth.gr
(κ.Σοφία Φαντζίκου).
Με εκτίμηση
Η Επιστημονικά Υπεύθυνη
Άννα Αναστασιάδη-Συμεωνίδη
Καθηγήτρια Α.Π.Θ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου